Snapshots – Surfen in Marokko

De afgelopen week heb ik samen met vriendinnen Marlous en Nina in Marokko doorgebracht. Om precies te zijn verbleven we in Tamraght, een plaatsje aan de kust iets boven Agadir. We deelden een kamer bij The Yogi Surfer, een superleuk kleinschalig boutique hotel waarbij we ook surflessen boekten. Benieuwd naar wat we precies van dag tot dag gedaan hebben? Lees snel verder!

Vrijdag 12 juli
Aan het eind van de middag vertrok onze vlucht vanaf Amsterdam naar Agadir. Eenmaal geland stond er al een taxi voor ons klaar. Ondanks dat we pas laat op de avond aankwamen in het hotel werd er nog een hele maaltijd voor ons geserveerd. Zo lief en vooral heel erg lekker. Ik voelde me meteen thuis!

Zaterdag 13 juli
Zaterdagochtend ging de wekker al vroeg en stonden we om 8 uur klaar voor het ontbijtbuffet. Instant vakantiegevoel wanneer je gewoon kunt pakken wat je wil!

Omdat er dichtbij ons verblijf geen goede surf stond reden we vervolgens naar Imsouane, een uur verderop. Younes, een van de surfleraren die bij ons in de auto zat, had echt een heerlijke playlist op staan, dus de sfeer zat er al snel in 😉 Eenmaal daar trokken we onze wetsuits aan en leerden we op het strand de eerste basics van het surfen. Marlous had al een paar keer eerder gesurft, dus zij kon meteen met de intermediate groep mee. Nina en ik begonnen in de whitewash, wat (als ik het goed zeg) het gebied vlakbij de kust is waar de golven al gebroken zijn.

De eerste paar uurtjes waren achteraf eigenlijk niet zo leuk haha. Het was best chaotisch in het water waardoor het lastig was om echt goed les te krijgen. Daarnaast waren Nina en ik natuurlijk echt beginners waardoor we vaak van het surfboard vielen en constant kopje onder gingen. Eenmaal weer boven water waren we vaak alweer naar de kust gedreven waardoor we door de golven heen weer helemaal terug naar het beginpunt moesten peddelen. Echter, is alle begin natuurlijk moeilijk en zetten we gelukkig allebei goed door.

Na een paar uurtjes bikkelen was het tijd voor lunch! Deze kregen we elke dag mee in zo’n weckpot. Heel handig en ziet er ook nog eens leuk uit. Na de lunch zaten we nog even bij het haventje en vervolgens reden we weer terug naar ons verblijf.

Eenmaal daar waren we aardig moe en begon de eerste spierpijn al een beetje op te komen. Na het avondeten deden we dus vooral even niets.

facetune_14-07-2019-12-53-26

Zondag 14 juli
Op zondag waren er goede golven dichtbij, dus surfden we bij Devil’s Rock. Gelukkig waren de omstandigheden veel beter dan een dag eerder waardoor ook Nina en ik na een tijdje al onze eerste green waves (ongebroken golven) mochten pakken. Yes!

Na een ochtend surfen lunchten we op het strand. Een lekkere pasta deze keer!

Omdat we vlakbij het verblijf hadden gesurfd waren we aan het begin van de middag alweer terug. We namen een snelle douche en liepen vervolgens naar Let’s Be, een superleuk tentje waar we alledrie een smoothiebowl bestelden. Echt een aanrader wanneer je ook in de buurt verblijft!

de99d134-8b5a-4290-a762-e513b4a722fd

Aan het eind van de middag deed ik een lesje yoga mee bovenop het dak. Fijn om dat lekker buiten in de zon met een windje te kunnen doen.

Daarna was het weer tijd voor een heerlijk avondmaal. Couscous deze keer! We aten bijna elke keer aan deze ronde tafel. Zo gezellig!

Maandag 15 juli
Ook op maandag surfden we op een plek vlakbij het hotel, namelijk in Anza. ’s Ochtends was het nog aardig bewolkt, maar gelukkig brak ’s middags de zon door waardoor we konden lunchen bij het zwembad.

Marlous en Nina liepen nog even naar Let’s Be, maar ik lag wel lekker dus bleef aan het zwembad hangen. Dat vond ik sowieso heel chill aan deze vakantie, dat we elkaar gewoon lekker ons eigen ding lieten doen. Heerlijk!

Aan het eind van de middag keken we 13 Going on 30 op Netflix en ’s avonds schepte ik m’n bordje weer vol lekkers.

Dinsdag 16 juli
Op dinsdag reden we weer naar Anza waar we een goede surfsessie hadden. Eenmaal weer terug lagen we even bij het zwembad en daarna liepen we weer naar Let’s Be voor een smoothiebowl en een ice tea.

Naast ons lag een kitten heerlijk te slapen, zo schattig!

Weer terug in het hotel begon ik aan de serie When They See Us over vijf jongens die jarenlang onterecht vast hebben gezeten voor mishandeling en verkrachting. Hele heftige serie om te zien, maar zeker een goed verhaal om verteld te worden. Vanaf het begin wil je hem eigenlijk meteen afkijken, maar door de heftigheid moest ik elke aflevering steeds even op mezelf in laten werken.

Verder speelden we nog een potje Rummikub en keken we de film Hitch. Lekker oldskool!

Het avondeten, lasagne, was denk ik al op voordat ik er aan dacht om er een foto van te maken 😉 Het toetje kan ik nog wel terugvinden. Een heerlijk stuk chocoladecake.

Woensdag 17 juli
Op woensdag besloten we een dag niet te gaan surfen, maar naar de souk te rijden om te shoppen. ’s Ochtends keken we eerst nog even de film Hitch af en daarna liepen we naar een klein marktje in de buurt waar Marlous en ik allebei een lekkere notenpasta kochten.

Voor de fotogenieke entree maakten we nog even wat fotootjes.

We lunchten in het hotel en pakten daarna een taxi naar de grote souk in Agadir. Wat ik hier heb gekocht hebben jullie in dit artikel al kunnen zien.

Tijdens de vakantie heb ik trouwens regelmatig deze snack gegeten. Volgens mij is het gefrituurde mais. Ik vond het in ieder geval erg lekker!

Aan het eind van de middag lazen we nog even op het dakterras en daarna volgde ik weer een lesje yoga.

’s Avonds stonden deze lekkere gehaktballetjes op het menu. Ik heb echt zitten smullen en mis het eten nu al zo erg! Alle maaltijden waren tot in de puntjes verzorgd, superlekker en nog zoveel mogelijk suikervrij ook!

Donderdag 18 juli
Qua surfen was donderdag by far de leukste dag. ’s Ochtends vroeg reden we naar Imsouane waar we deze keer in de baai konden surfen wat een wereldberoemde surfspot is. De golven gaan hier eindeloos door waardoor ik op een gegeven moment wel voor 35 seconden op m’n board kon blijven staan. Zo’n chill gevoel! Op deze dag was de progressie ook echt goed merkbaar. Op een gegeven moment kon ik gewoon m’n eigen golf uitkiezen en deze ook daadwerkelijk pakken zonder dat iemand me hierbij hielp.

18dc17a1-6bf7-46e3-b948-f7785e422ba9

Meet the squad! Ik, Nina, Marlous, Aida en Ilyas. Zowel Aida en Ilyas zijn co-founders van The Yogi Surfer en respectievelijk onze yogalerares en surfleraar! Echt een superlief koppel en zo goed in wat ze doen. Ilyas coachte ons persoonlijk en gaf echt precies aan wat nodig was om onze skills te verbeteren. Zo zette ik bijvoorbeeld in het begin m’n voeten te dichtbij elkaar waardoor ik niet altijd door de golf werd meegenomen. Toen hij dit aangaf ging het meteen veel beter. Heel fijn om meteen al zoveel progressie te boeken in een eerste week surfen!

Op de terugweg naar het hotel stopten we nog even bij de zandduinen in de buurt. Eenmaal weer terug liepen we na een snelle douche weer naar Let’s Be waar ik wederom een smoothiebowl bestelde.

facetune_18-07-2019-17-00-31

Onderweg kwamen we dit fotogenieke straatje nog tegen. Moest ik natuurlijk even mee op de foto!

Vrijdag 19 juli
En toen was onze laatste dag alweer aangebroken…. Gelukkig vlogen we pas ’s avonds waardoor we gewoon nog konden surfen. We reden weer naar Imsouane en deze keer had ik bij Aida een fotosessie geboekt wat onder andere deze mooie plaatjes opleverde. Toch leuk om jullie ook wat foto’s in actie te kunnen laten zien. Ziet er best tof uit toch voor een beginner? Ik heb er in ieder geval een nieuwe hobby bij!

Happy postsurfselfie! En ja sorry, weer die tong uit m’n mond :p

Na het surfen lunchten we naast de baai en daar kwam ik dit schatje tegen waar ik volgens mij zeker een half uur mee heb geknuffeld ;).

Daarna was het helaas tijd om afscheid te nemen van Imsouane en voor de laatste keer terug te rijden naar het hotel. Gelukkig konden we hier nog even douchen en daarna stond de taxi klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Eenmaal daar at ik echt de goorste panini ooit. Echt, als ik er nu aan terug denk word ik er gewoon misselijk van ;). Terwijl ik normaal echt alles lust en lekker vind en wat kan erg überhaupt mis gaan aan een panini?? Maargoed, we waren de afgelopen week natuurlijk ook wel echt verwend met het eten.

En nu zijn we gewoon alweer thuis! Zo gek en volgens mij hebben we alledrie al heimwee. Gelukkig spreken we elkaar nog de hele dag door in de groepsapp en helpt het maken van dit artikel ook best wel. Superleuk om alles nog even langs te zien komen.

979493bb-647a-4575-8a4a-b61637624f93

Wanneer je van plan bent om in Marokko te surfen kan ik je The Yogi Surfer in ieder geval echt aanbevelen. De mensen zijn heel erg lief, de lessen en materialen zijn van goede kwaliteit en je voelt je er meteen thuis door de kleinschaligheid. En het eten natuurlijk! Alleen daarvoor zou ik al terug gaan 😉

Wanneer je bij je boeking vermeldt dat je via mij komt dan krijg je trouwens twee yogalessen gratis. Mooi meegenomen toch?

Ik vind deze trip in ieder geval écht voor herhaling vatbaar. Ondanks dat we elkaar nog geen jaar kenden was het echt één en al gezelligheid. We hebben letterlijk geen enkele keer gekibbeld (wat toch best knap is voor een girlstrip ;)) en lieten elkaar ook gewoon lekker ons eigen gang gaan. Dus, Nina en Marlous, volgend jaar weer?

Deze post heeft 6 reacties

1. Ik word hier ZO enthousiast van! Volgens mij klopte alles aan deze vakantie, super leuk ook de combinatie van actief en ontspannen. En wat ben je mooi bruin!

1. Precies dit ja 🙂 Was echt perfect! Heerlijk om even met vriendinnen weg te zijn.

2. Yes, het reageren werkt inderdaad weer, fijn 🙂 Deze vakantie ziet er echt zo heerlijk uit! Het plekje, de kleuren, het eten, het surfen. Goed ook dat je in zo’n weekje al zo’n progressie maakt. Ik denk dat ik echt een belabberde surfer zou zijn, maar toch lijkt het me erg leuk om een keer te proberen!

3. wat een heerlijke vakantie en geweldig dat het surfen goed ging. Het eten ziet er ook heerlijk uit.

4. Wat weer een heerlijk weekje, met mooie plaatjes. Ik vind surfen zelf ook echt heel erg leuk.