A trip down memory lane – Mijn beste vakantieherinneringen

Wanneer ik terugdenk aan mijn jeugd komen de vakantieherinneringen als eerste naar boven. Elk jaar stond er wel een leuke trip op de planning. De vakanties varieerden van een heel seizoen lang kamperen in Nederland tot aan een maand roadtrippen in Amerika en met vriendinnen de hort op in Rimini. Die goeie ouwe tijd! Ik bladerde onlangs in m’n fotoboeken en heb m’n beste vakantieherinneringen voor jullie verzameld.

Kamperen met het gezin
Toen ik een jaar of zeven was kochten mijn ouders een caravan en daar maakten we meteen goed gebruik van. In de meivakantie stonden we op een camping op de Utrechtse Heuvelrug, met Pinksteren waren we in Flevoland te vinden en met Hemelvaart in Renesse. En dan was de zomer nog geeneens begonnen 😉 Die brachten we namelijk door in Frankrijk met als afsluiter nog twee weken op de ‘meivakantie’ camping.

Een jaar later kozen m’n ouders voor een seizoensplaats op diezelfde camping. Dit hield in dat we vanaf begin april tot eind september daar de caravan hadden staan. Dit zorgde ervoor dat we in het weekend soms ook gewoon alleen even een dagje gingen. Superleuk natuurlijk, want doordat je regelmatig op de camping kwam bouwde je al snel een band op met andere kinderen die daar ook het hele seizoen kwamen. In de zomer waren m’n broertjes en ik daar met m’n moeder zelfs de volledige zes weken te vinden. M’n vader had natuurlijk niet zolang vrij, maar hij kwam de laatste drie weken dan sowieso in het weekend en op woensdagavond langs.

Wat we daar dan al die tijd deden? Het Henschotermeer was vlakbij, dus daar kwamen we vaak om te zwemmen. Verder werden er op de camping veel activiteiten georganiseerd zoals vossenjachten, huifkartochten en sporttoernooien. Daarnaast bezochten we zo nu en dan een pretpark en pakten we onder andere de trein naar Maastricht en Medemblik. Verder bouwden we verschillende ‘tenten’ met wasrekken, kleden en handdoeken. Waar je je als kind al wel niet mee kan vermaken ;). Daarnaast ging ik soms ook nog een week op turnkamp in de zomervakantie. Dit tafereel werd nog drie jaar lang herhaald en daar heb ik nog altijd hele goede herinneringen aan. Heerlijk om voor een relatief lange periode de hele dag buiten en in een andere omgeving te zijn.

Na vier jaar een seizoensplaats te hebben gehad was het tijd voor iets nieuws. In de jaren die volgden kampeerden we in Frankrijk, Italië en Spanje. Gezien de lange afstand verbleven we tijdens de heen – en terugreis vaak nog op een doorreiscamping. Omdat we hier echt alleen voor de overnachting verbleven had m’n vader geen zin om ook nog een tentje op te zetten (groot gelijk natuurlijk!). In het begin sliepen we sowieso vaak overdwars met z’n drieën in een tweepersoonsbed. Maar naarmate we ouder werden ging dit natuurlijk niet meer. Dit zorgde ervoor dat m’n jongste broertje vaak de pineut was en dan op een matje in het gangpad moest slapen ;). Wanneer er dan ’s nachts iemand naar het toilet moest, moest je over hem heen stappen en hem een stukje opzijschuiven om de deur te openen haha. Arme jongen! Gelukkig was het vaak maar voor een nachtje.

Het is een keer voorgekomen dat m’n broertjes en ik ons al maandenlang verheugden op een camping waar we in Italië zouden verblijven. In een catalogus hadden we daar foto’s van gezien en vooral het grote waterpark dat erbij zat leek ons echt ge-wel-dig. Echter, kon je daar niet reserveren. Je raadt het waarschijnlijk al… Toen we daar na een hele lange reis aankwamen was er geen plek meer. Helemaal in tranen natuurlijk. Gelukkig was er in de buurt nog wel een camping met vrije plaatsen en zijn we toen daar gaan staan. Uiteindelijk gewoon een superleuke vakantie gehad natuurlijk mét uitstapje naar een waterpark ;).

Een andere leuke anekdote heeft te maken met de schaarste aan ligbedjes bij het zwembad op een camping in Frankrijk. (En waarschijnlijk bij alle andere zwembaden in de wereld ;)). Als Nederlanders wilden wij natuurlijk wel zo’n bedje hebben. M’n vader wilde het zelfs zó graag dat hij €0,50 (!) uitloofde aan degene die voor hem een bedje reserveerde. Je kunt je voorstellen dat ik samen met m’n broertjes als gekken met een stapel handdoeken richting het zwembad rende om als eerste een bedje te kunnen bemachtigen. Van de beloning kon je namelijk weer kauwgomballen uit de automaat halen. M’n ouders hadden op deze manier nog lekker even rust bij de caravan én een ligbedje. Ik zeg, goed bekeken voor €0,50 😉

Roadtrip Amerika
Toen m’n ouders 20 jaar getrouwd waren, ik was destijds 16 jaar, zijn we in vier weken met het hele gezin in een camper van San Francisco naar Vancouver getrokken. Supertof natuurlijk en ook aan die vakantie heb ik hele goede herinneringen. Zo was er op de camping in het Yosemite National Park geen douche aanwezig. Gelukkig zat er aan de buitenkant van de camper een douchekop. Zo stonden we dus in onze zwemkleding te douchen middenin de prachtige natuur. Daarnaast kwamen er ’s nachts beren de camping op om naar eten te zoeken. Alles wat eetbaar was moesten we dus in speciale afgesloten boxen opslaan zodat dit niet geplunderd zou worden. Je kan begrijpen dat slapen dan best wel spannend was! Verder was Amerika destijds voor mij ook het land van Starbucks en Abercrombie & Fitch. Dus hup op naar Starbucks om een warme chocolademelk te bestellen middenin de zomer (koffie lustte ik toen al niet) en op de foto te gaan met de welbekende beker ;). Ook bij Abercrombie & Fitch sloegen we onze slag en de tasjes waarin we de kleding meekregen nam ik zelfs mee naar huis…. hahaha herkenbaar?

Eindexamenreis
Na de eindexamens voor het VWO vertrok ik samen met een paar vriendinnen van de middelbare school naar Rimini voor een welverdiende vakantie. Naast het feit dat de discotheken daar in het voorseizoen eigenlijk nog vrijwel leeg waren en wij wel gewoon in onze witte outfit klaarstonden voor de ‘white party’ hebben we er nóg een leuke anekdote aan over gehouden.

Zo wilden we om kosten te besparen een keer in het appartement eten. We hadden de beschikking over een keuken, dus dat was een prima idee! We besloten om, lekker makkelijk, pannenkoeken te bakken. Mix gemaakt, olie in de pan en bakken maar. Dat laatste ging echter voor geen meter. Hoe hoog we het vuur ook zetten, de pannenkoeken werden maar niet gaar. Of we de halfgare pannenkoeken opgegeten hebben of uiteindelijk toch uiteten zijn gegaan weet ik eigenlijk niet meer…. Wel kwamen we er een paar dagen later achter dat er doppen op de gaspitten zaten welke je er voor gebruik vanaf dient te halen. Dat hadden wij even over het hoofd gezien ;). Gezien het feit dat we borg hadden betaald voor het appartement raakten we wel meteen in de stress. Die doppen waren natuurlijk helemaal zwart geworden. Om dit te verbloemen hebben we er toen gewoon pannen opgezet en onze borg terugontvangen. Daarna hebben we er niks meer over gehoord ;).

Bovenstaande herinneringen heb ik (en vroeger m’n moeder) samen met de bijbehorende foto’s gebundeld in verschillende vakantieboeken. Als klein meisje had ik per vakantie een multomap vol met verhalen over wat we ondernomen hadden inclusief vrolijke tekeningen. Die mappen wisselde ik later in voor reisdagboeken en fotoboeken. Van m’n meest recente trips naar Bali en Marokko moet ik alle foto’s nog even op een rijtje zetten en een mooi fotoboek maken. Bij Probook heb je hiervoor de keuze uit meerdere soorten omslagen, namelijk leer, linnen of fotobedrukt. Met de boekensoftware kun je eenvoudig een vakantieboek maken. Leuke zomerse thema’s, hoge kwaliteit papier en een snelle levertijd. Met de code ZOMER19 krijg je tot en met 31/11/2019 je derde vakantieboek gratis. Superleuk om ook een exemplaar aan je reisgenootjes te kunnen geven!

Zo, dat was een heel verhaal, maar hopelijk vinden jullie het ook leuk om wat meer persoonlijkere artikelen te lezen. Wat zijn jouw favoriete vakantieherinneringen?

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Probook.

Deze post heeft 5 reacties

1. Hele mooie vakantieherinneringen! Fijn om deze mooi vast te leggen. Ik heb ook mooie herinneringen aan vakanties in Zwitserland, Frankrijk en Tsjechië. Fotoboeken vol 🙂

1. Ook heerlijke landen <3

2. Wat leuk om je vakantieherinneringen te lezen! Die reis van San Francisco naar Vancouver lijkt me ontzettend mooi. Wij gingen vroeger steevast naar Frankrijk op vakantie. Toen we allemaal oud genoeg waren om zelf op vakantie te gaan, gingen we niet meer met paps en mams mee, maar sinds een paar jaar zijn we hier opnieuw mee begonnen. Zo leuk om met de hele familie op pad te gaan!

1. Ja zo leuk om met het gezin op vakantie te gaan! Dan is het echt weer net als vroeger 🙂