Travelguide – Zuid-Afrika / Garden Route

De Garden Route, ook wel de tuinroute genoemd, is een combinatie van wegen die lopen tussen Kaapstad en Port Elizabeth over een lengte van ongeveer 700 kilometer. Bij een bezoekje aan Kaapstad kan dit prachtige deel van Zuid-Afrika eigenlijk niet ontbreken. Wij huurden een auto en trokken er ruim een week voor uit.

df48fe34-2664-4c97-8169-197494550f79

In dit artikel heb je onze beoogde planning kunnen bekijken. Helaas gooide het coronavirus roet in het eten en hebben we niet alle stops kunnen maken die op ons lijstje stonden. Zo was ons plan om vanuit Kaapstad in 10 dagen tijd naar Port Elizabeth te rijden en vanaf daar een binnenlandse vlucht terug naar Kaapstad te pakken. Jammer genoeg kwamen we niet zo ver en waren we genoodzaakt om ook voor de terugweg de auto te nemen. Gelukkig hebben we veel mooie plekken nog wel kunnen zien en hebben we zelfs nog een safari kunnen maken.

a4c79695-c947-4bc1-81e8-ec5958f0e8d0

b253e418-95e8-47e7-a4ed-b07ccee8554f

Swellendam

Vanuit Franschhoek reden we naar Swellendam waar we helemaal tot rust kwamen. Wat een heerlijk dorpje is dit! Wanneer je op zoekt bent naar reuring ben je hier niet aan het juiste adres, maar als rustige tussenstop is dit perfect.

Cypress Cottage
We verbleven bij Cypress Cottage. Een prachtig oud VOC-huis uit 1796 met eigenaren die daar vol passie over kunnen vertellen. Ze zijn erg aardig en willen je bij alles helpen. Het is knus, gezellig en beschikt over een fijn zwembad en uitgebreid ontbijt. Wij voelden ons hier in ieder geval helemaal thuis!

0a9a050a-35be-4d4a-ae2d-af6f582c774d

De Hoop Nature Reserve
In de buurt is niet zo heel veel te doen. Echter, verbleven wij hier maar 2 dagen, dus maakten we een dagje gebruik van het zwembad en maakten we een mini-roadtrip naar De Hoop Nature Reserve. Het kost even wat moeite om hier te komen (lees: ruim een uur over onverharde wegen), maar dan heb je wel wat. De route zelf is alleen al prachtig en eenmaal op bestemming heb je kilometers aan verlaten stranden. Wanneer je ‘Koppie Alleen Parking’ in de navigatie invoert kom je op een ideaal startpunt voor je wandeling terecht waar je tevens heerlijke hotdogs van de braai kunt kopen.

2c7b09ea-ae58-4d88-8d1f-06b8a32bbdc2

Plettenbergbaai

Knysna
Na Swellendam reden we naar Plettenbergbaai, maar niet zonder tussenstop in Knysna. Wát een mooi plaatsje! Overal water en groene bergtoppen. Voer in de navigatie Knysa Heads Viewpoint in en geniet van het uitzicht.

Greenpoint Mews
Eenmaal aangekomen in Plettenbergbaai checkten we in bij Greenpoint Mews, een fijn appartementencomplex met een zwembad. Ons appartement was erg ruim en beschikte eigenlijk over alles. We hadden de mogelijkheid om zelf te koken, een fijn balkon met avondzon en twee slaapkamers. Vooral dat zelf koken kwam goed uit, want inmiddels waren veel restaurants gesloten in verband met het coronavirus, dus maakten we graag gebruik van onze eigen keuken.

Le Fournil de Plett
In het stadje zelf zijn we eigenlijk maar bij één hotspot geweest, namelijk Le Fournil de Plett. Bij dit schattige bakkerijtje haal je de lekkerste amandelcroissants, maar ben je ook aan het juiste adres voor uitgebreide lunches, lekkere koffies, taart en verschillende sapjes. Aanrader!

dbbcc203-3f54-4de6-8db8-c4539564d6fb
a8892d84-c59e-498a-a46b-87f1b687adf4

Tsitsikamma National Park
Op een uurtje rijden van Plettenbergbaai ligt het Tsitsikamma National Park. Een park met een tachtig kilometer lange kustlijn, hangbruggen en verschillende wandelroutes. Daarnaast kun je hier ook een toffe kajaktocht maken. Wij boekten deze tour via deze organisatie  en kregen daar zeker geen spijt van. We begonnen op zee en kajakten vervolgens een mooie kloof in waarin het al snel muisstil was door de prachtige natuur waar we ons in bevonden. De tour duurt zo’n 2 a 3 uur en is ook voor beginners goed te doen.

40ca7f1a-a741-49c5-8248-54e18a9696f6

Na de kajaktocht wandelden we de Mouth Trail. Dit is een hike die je naar de befaamde hangbruggen brengt en duurt ongeveer een uurtje. Naast de Mouth Trail zijn er nog talloze andere wandelingen in het park, dus wanneer je meer tijd hebt zou ik hier zeker ook even naar kijken.

61b60587-88dc-4c5d-923c-ef0b4a50b1dd

Robberg Hike
Een andere mooie wandeling in de buurt van Plettenbergbaai kun je maken in het Robberg Nature Reserve. Dit is een schiereiland en wanneer je geluk hebt spot je hier zeehonden, dolfijnen en walvissen. Voor de laatste twee bezochten wij Zuid-Afrika helaas niet in het juiste seizoen, maar de zeehonden hebben we zeker gezien!

In het reservaat kun je kiezen uit drie verschillende wandelingen, namelijk The Gap van ruim 2 kilometer, Witsand van 5,5 kilometer en The Point van 9,2 kilometer. Doordat je over veel onverharde paden en stukken mul zand loopt kozen wij voor de middenweg, Witsand. Onderweg genoten we van de mooie kliffen, zandverstuivingen, zeehonden en het uitzicht over de oceaan.

ec3014aa-50fa-4b3a-89cd-0a97e18fc000

Albertinia

Garden Route Game Lodge
Vanuit Plettenbergbaai zouden we eigenlijk doorrijden naar het Addo Elephant Park, maar het coronavirus gooide helaas roet in het eten. In plaats van onze weg te vervolgen keerden we om en boekten we een kamer bij Garden Route Game Lodge in Albertinia. Dit is een prachtig verblijf met luxe lodges en een infinity pool. Zonder twijfel de mooiste plek waar we deze vakantie hebben overnacht. Daarnaast is alles inclusief en kun je dus gebruikmaken van de ontbijt – en dinerbuffetten welke uitgebreid en heel erg vers zijn.

76fbd829-ba09-4026-955b-e2703045542f

Safari
We kozen dit verblijf voornamelijk omdat je hier ook op safari kunt gaan en geen vakantie in Zuid-Afrika zonder safari natuurlijk! Bij één nacht in het verblijf krijg je al twee safari’s, dus daar maakten we goed gebruik van. Zo zijn we zowel met zonsopgang als zonsondergang het park in geweest. Prachtig! We zagen onder andere leeuwen, luipaarden, olifanten, zebra’s, buffels en nijlpaarden. Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit een privaat park is, dus de kans ook groot is dat je veel dieren tegenkomt. Dit is anders dan het Addo Elephant Park of het Kruger Park waar je soms uren moet zoeken. Echter, was dit onze eerste safari en is het park zo groot dat je dit eigenlijk helemaal niet merkt. Beekse Bergen is er niks bij, laat ik het zo zeggen ;). Voor een eerste safari vond ik het in ieder geval prachtig en was alles echt top geregeld.

Langs de Garden Route liggen verschillende mooie stops. Zoveel dat we ons hier ook makkelijk drie weken hadden kunnen vermaken. Zo schijnen ook Jeffreys Bay en Wilderness prachtig te zijn. Goede reden om weer eens terug te komen ;).

Deze post heeft 2 reacties

1. Heerlijke fotografie weer! Even wegdromen kan ik wel gebruiken 🙂

1. Dankjewel 🙂 Werd er zelf ook weer helemaal vrolijk van tijdens het schrijven!